tisdag 4 oktober 2011

Komponenterna att förbättra min klättring

Under ganska lång tid har jag försökt optimera mina klättersessioner. Jag har undersökt och testat hur man ska förbereda sig, försökt komma på hur man ska tänka. Klättring är en mental sport, så även huvudet måste vara med. Något gör ju trots allt att en del pass bara flyter på helt härligt, medan andra är helvetiska skitpass där varje meter är en kamp.

Hittills har jag kommit fram till detta:
- Börja peppa och längta tidigt på dagen. Det ska riktigt klia i kroppen. Detta har jag även försökt applicera på styrketräningen, men det är ju liksom inte skojigt på samma sätt.
- Ät ett välbalanserat mål ca 4 timmar innan passet. Långsamma kolhydrater och sånt ni vet.
- Ät något snabbare kolhydrater, typ en banan eller så precis innan.
- Vatten, vatten, vatten.
- Klättra med roliga människor.
- Sätt upp ett tidsbestämt mål då du ska klara något. Då blir varje klättring viktig, även om om det blir en skitomgång.
- Fundera över det du inte klarade sist och varför - då kanske man klarar det nästa gång.

Inga kommentarer: