måndag 1 oktober 2012

En byggsats förtryck

Twitter är roligt. Nästan hela tiden är det roligt. Det är roligt för att nyheter, viraler, åsikter och händelser sprider sig så snabbt. Twitter gör man att man upplever händelser i realtid som när tidningarna väl snappat upp, sedan skriver om i imperfekt - jag gillar helt enkelt den där känslan av att vara i nuet. Det jag inte gillar med twitter är förstås alla puckon. Som idag när jag var sur på Ikeas inte så charmiga tilltag att photoshoppa bort alla kvinnor i den saudiska versionen av katalogen. Då var det såklart någon donna som tyckte att man bör ta seden dit man kommer och vill saudiska Ikea inte ha kvinnor i sin katalog så ska de slippa. I hennes värld spelade det tydligen ingen roll att ett multinationellt företag okejade att radera bort varenda kvinna i sin katalog. Samma företag säger sig arbeta för jämställdhet. Hon twitter-bruttan ansåg att en katalog inte spelar någon roll och att det var fel ända att börja i. Det kanske det är, men ett så stort företag bör bannemig tänka på vad sänder de ut för signaler.  I min värld godkänner man förtryck i samma stund som man säger ok, visst grabbar vi suddar ut kvinnorna om ni tycker att de stör. Nemas problemas, svisch.  I Saudiarabien får inte kvinnor lämna sitt hem utan övervakning, de får inte ta körkort och jag undrar bara VAR kvinnan får plats när hon till och med blir utraderad av ett företag som säljer hem? 

Inga kommentarer: