tisdag 4 juli 2017

Min analys kring Bråvalla och våldet

I lördags kom jag hem från 4 dagars jobb med ömsesidighetsfrågor på Bråvalla, och sen dess har jag svarat på frågan om hur all skit som händer där kan hända och vad jag tycker om att det inte blir nåt Bråvalla nästa år.
Här är mina svar/min högst personliga analys:
1. Skiten på Bråvalla händer av olika skäl, en del skäl och kanske det mest grundläggande handlar inte alls om festivaler, utan om att vi lever i ett ojämlikt samhälle där effekten blir att vi är olika mycket värda. Således får vi olika mycket handlingsutrymme och makt i samhället. Kom ihåg att det här pågår varje dag, året om. Det är inte ett festivalproblem, utan ett samhällsproblem. Det kanske bara blir tydligare om man koncentrerar massa skit på ett ganska avgränsat ställe under några dagar. Som på Bråvalla. Krydda det med klickbaitjournalistik.
2. Övergrepp i publikhav händer också av flera olika skäl. Några av dem är förmodligen att konserter innebär väldigt mycket människor på samma plats, vilket säkert kan bidra till en känsla av anonymitet. Det är såklart svårt att se skillnaden på vad som är kramar och vad som är andra saker bland blinkande lampor, mörker och jättehög musik. Det handlar självklart även om makt, bristande respekt och att ta sig friheter utifrån det. Och det handlar om att vi som medmänniskor inte alltid är uppmärksamma på vad som händer runt oss. Vi måste skaffa oss strategier för att agera och börja göra det. Vi har alla ett ansvar och vi måste ta det. Det behöver inte vara så stora saker jämt. Detta gäller alla dagar, året om - inte bara i publikhav. Och det gäller allt slags våld, muntligt till fysiskt. Sexuellt eller inte.
3. Helt ärligt så har jag aldrig riktigt förstått mig på Bråvalla, och alltid hävdat halvt på skämt att det är Sveriges största festival för folk som inte gillar musik. Missförstå mig rätt - att festa är askul, jag dömer ingen som gillar det. Självklart får man åka till en festival och bara hänga på campingen i fyra dagar utan att nånsin se ett enda band om det är vad man vill och uppskattar. Det som definitivt inte är okej är att en del personer har en tendens att blanda ihop festligheter med jävligt risigt beteende (helst på bekostnad av någon annan). Väldigt många av de här personerna tenderar enligt min erfarenhet att vara män.
Så - jag tycker det är bra att Bråvalla tar en paus och försöker hitta vägar till något som fungerar bättre. Samtidigt känns det som att låta de respektlösa rövhattarna vinna. Lite som att ställa in samhället för att vi inte får någon ordning på patriarkatet istället för att jobba på att krossa det.

Inga kommentarer: