fredag 18 september 2009

För en mer fransk höst

En hel halvdag med Johanna gör ju vem som helst till ett solsken. Mat, bio, fika och naturligtvis den skrattigaste av eftermiddagar. Vi såg Prinsessa, svensk ungdomsfilm när den inte är som bäst. När regissören slår på stora klyschtrumman och badar hela produktionen i sentimentalitet blir det ju lätt så. Det bästa med hela filmen utspelade sig faktiskt i toalettkön efteråt. Det var en väldigt liten unisextoa med en vanlig vattenklosett och så en urinoar (inte i samma rum förstås). Grejen var den att alla trodde att även herrhålet var en vanlig toa och hann svänga in där innan de insåg sitt misstag. Då kläcker en käck liten dam kommenteraren "Ja, men det finns ju tjejer som kan använda en sån där.." och demonstrerar på ett sätt som påminde om MJ:s favvomove, hur det skulle gå till. Jag kliade mig lite i håret och skrattade ihjäl mig inombords. Men som att det inte vore nog med det, så säger tant nummer två "Det är så franskt på något vis med sånna här dubbeltoaletter". Franskt?! Ok, jag har aldrig varit där, men jag vet inte om unisexinrättningar är typiskt just för Tricolorens land. Mitt tips till alla som vill känna sig lite mer franska i höst är alltså, på med baskern och besök Söders Filmstads dubbeltoalett (nedre plan).

Inga kommentarer: