onsdag 23 april 2014

Bli duktig i tid

För ett tag sen fick jag syn på det här på IKEA och det har sen dess skavt lite i mig. Själva möbeln säkert är en rolig leksak, men namnet på den får det att krypa i mig och jag har funderat på varför.
Duktighet är krångligt för att det är ett oerhört kravfyllt mått på prestationer. Duktigheten är ett trångt litet fängelse och jag upplever att konstant det tvingar ofta människor att uppnå olika sorters perfektion. Om man tränar 15 gånger i veckan är man duktig, om man äter nyttigt är man duktig, om man har ett fint, välstädat hem är man duktig. Utöver det ska man så klart vara duktig även på jobbet och samtidigt duktigt utveckla sin förmåga att trolla med knäna. Toppa detta med väluppfostrade, nysnutna barn för extra duktighetspoäng. Jag upplever att allt det här till stor del drabbar kvinnor, och i kombination med siffrorna på vem som faktiskt gör mest av det obetalda arbetet, blir det i min värld problematiskt att döpa ett minikök till just "Duktig". För just mer duktighet tror jag faktiskt inte vi behöver, jag förstår inte varför vi prompt ska skapa ännu fler duktighets-kämpar som ska få magsår under pressen av att uppnå en godkänd, skyhög nivå av duktighet. Dessutom är det ju faktiskt inte särskilt duktigt att diska sin disk, dammsuga sitt hem och laga sin mat - det är mer något som bara måste göras. Själv brukar jag kalla mitt minikök för "Jag ska diska om en liten stund, först måste jag läsa ett par kapitel i min spännande bok, slösurfa lite och har jag förresten några kakor?".


Inga kommentarer: