lördag 13 juni 2009

Kärlek på reptilernas vis

Dokumentärer har ju som bekant förmågan att få en att inse att något som man inte visste ett jota om för några minuter sen är det mest spännande på evigheter. Precis det hände mig förrut idag och jag fastnade i ett program om reptiler och deras klimatanpassning. Det allra finaste var de ömma parningsscenerna mellan två sköldpaddor, vars kärleksakt började med att de smekte varandra i ansiktet med sina tassar. Därefter visade två saltvattenkrokodiler sina mjuka sidor. Hannen som vägde tre gånger så mycket och skulle kunnat krossa henne hur lätt som helst, men han simmade bara runt henne och liksom smekte henne på ryggen. Bisarrt att se djur som man betraktar som monster ur en helt annan vinkel. Nu vet jag allt om reptilernas kärleksliv och jag tycker verkligen att det platsar i min hjärna. Det hela får mig också att tänka att jag inte orkar vara lejoninna och sköta jakten. Det är hög tid att de stiliga villebråden börjar härmapa de charmiga krokodilhannarna.

Inga kommentarer: