lördag 26 december 2009

Jackstöldernas Norrköping

Och så blev jag av med min andra jacka på ett halvår i Norrköping. Har detta blivit jacktjyvarnas stad? Utgår de stora jackligorna härifrån? Åker de omkring i skåpbilar och samlar ytterplagg för att sedan sälja dem billigt till Baltstaterna? Jag vet inte alls, jag vet bara att jag blir ledsen av att se mina jackor försvinna. Jag älskar mina kläder, annars hade jag aldrig köpt dem och det är ett helvete att hitta den perfekta jackan och så har någon idiot mage att sno den. Mamma säger sånt där som mammor ska säga om att jag borde ha lärt mig sen förra gången. Men det har jag inte. Jag lär mig inte. Jag hoppades att den första jackstölden var en engångsföreteelse. Utöver det inträffade var det en rolig och fin juldag med alla mina finaste här. Träffade människor som jag inte sett på 150 år. Märkligt, fint och på en del sätt lite omvälvande. Norrköping är och förblir fruktansvärt konstigt för mig.

Inga kommentarer: