fredag 25 december 2009

Västra Husby och Julen

Allt sker i en viss ordning och hela julfirandet har gått lugnt till. Visst finns kraven fortfarande här outtalade, men jag väljer att ignorera dem. Jag fick nästan bara bra julklappar och gav bara bort bra julklappar, inga onödiga saker. Skönt.
Snön är inte lika jävlig som jag tänkte mig och jag går omkring i täckbyxor(!) när hunden behöver promenera. Under mina fötter knastrar snön och jag klafsar runt i lånade Goretexkängor som inte läcker det minsta, underskatta aldrig värdet av att inte frysa, jag har gjort mina conversevintrar. Jag går förbi pulkabackarna från barndomen - de som brukade höga som K2 har krympt ihop till små lut. Jag minns att det var en sjujävla pärs att få upp pulkan där och nu ser jag inte ens skälet till att åka i den fjuttiga backen. Jag minns alla gånger vi lekte förr i tiden, snökojorna, islyktorna och hur långa alla dagar var. Jag minns jullovsmorgon på TV, gå upp en kvart tidigare för att hinna väcka alla Barbies och sätta dem på rad, jag minns vårat hemmagjorda marsipangodis. Jag minns hur tillvaron såg ut innan skilsmässor, ansvar, heartbreak och vuxenlivet kom emellan.


God Jul!

Inga kommentarer: