tisdag 31 augusti 2010

Barn vs. Vuxen

Ibland undrar jag varför det var så viktigt att bli vuxen att man började räkna sig som 19 redan samma dag som man fyllde 18. Sen blir man 20 och tycker att tiden går förbannat snabbt, samtidigt som man förskräckt inser att den aldrig kommer gå att stanna.

Mindre bra saker med att vara vuxen:
-Ingen lagar kvällsmat åt en och man måste själv handla käk för sina hårt ihopslitna pengar.
-Ingen annan kommer plocka bort kläderna ur soffan eller disken ur torkstället
-Ingen stoppar om en på kvällen och ingen läser gonattsagor.
-Man kan (eller man kan förstås, men jag personligen gör det ganska sällan i förhållande till hur ofta jag skulle vilja) inte lägga sig själv på golvet i mataffären och skrika om man är hungrig.
-Drömmer man mardrömmar måste man själv dammsuga bort alla monster under sängen.
-Att det tar sån tid att äntligen bli fem fingrar. Eller 20 år.


Det är ju tur att fördelarna väger upp nackdelarna, för jävlar vad många bra saker det finns med att vara vuxen:
-Man kan åka var man vill, göra vad man vill och inte åka hem förrän man själv tycker det dags och det är sällan någon ifrågasätter ens beslut att komma hem klockan 15.00 dagen efter man lämnade hemmet.
-Man kan äta ägg, knäckebröd eller gurka eller vad man vill varje dag i en månad-frukost,lunch,middag - bara för att det är gott eller för man faktiskt struntar i att laga mat.
-Man får köpa vilka skor man vill, skitsamma om de är praktiska, vattentäta eller varma (eller ehh jag fick ju faktiskt gummistövlar för en månad sen, så den här punkten är ganska svävande antar jag, men det är praktiskt med gummistövlar, det är det).
- Man kan vara inne i en vecka om man vill. Varför man nu skulle vilja det, men det är najs att själv bestämma över sitt behov av frisk luft.

Efter den här gedigna analysen verkar ju det bästa helt enkelt vara att få bestämma själv och det sämsta att inte bli omhändertagen 24/7.

2 kommentarer:

Malte sa...

Med en snäll sambo - hej, omstoppning och godnattsaga.

Anonym sa...

Synd att samboliv är det värsta jag kan tänka mig.