söndag 27 februari 2011

Taj Mahal och mjolkindustrin

Nar jag var liten berattade mormor om hennes och morfars resa runt jorden. Under den resan besokte de bland annat Taj Mahal. Historien om sultanen som byggde ett mausloleum till sina doda favoritfru fick faste. Slog rot. Dar och da foddes nagon liten drom i mig om att nagon gang aka dit. Dem drommen ar uppfylld nu och jag kommer aldrig glomma hur storslagen forsta anblicken var. Det var sa maktigt att man mest ville satta sig ner och andas lite. Det ar sjukt att det gar att bygga sa vackra saker med bara handerna.Perfektion, fullandning och sa den bla himmelen som stod bakgrund till allt. Att det sen tydligen inte var sa kul for dem som fick bygga det och att det var desto mer roligt att alla tassade runt i roda skoskydd ar naturligtvis tva helt andra historier. Dagen innan foljde vi med Maria och hennes indiska svarmor till en marknad och sen till ett sikhtempel. Dar klappade vi trosklar, badade fotterna och andades in doften av kanel och kardemumma. Marias femariga dotter Meera var betydligt battre knaboja och buga sig an vad vi var, men det var tydligen ok att vara bade otroende och oduglig pa bugningar dar. Aven om vi var lite daliga pa det praktiska sa var mitt hjarta valdigt oppet, kanske inte for Gud, men for alla som jag tycker om. Alla de, alla ni var med mig.
En grej som ar lite jobbigt ar att det inte gar att ga en meter utan att nagon ska forsoka lura en, darfor ar vi sjukt nojda med att ha smitit in i en liten telefonkiosksaffar och sjalva bokat ett rum pa var nasta destination - Kovalam. Det ar ju lite viktigt det dar med frihet ibland.

Next stop: Kerala

Kostatus: Det stod en inne i sariaffaren som ligger granne med internetcafeet som jg sitter pa. Hon fick sta kvar dar, inga konstigheter. Dessutom har jag tagit reda pa hur den indiska mjolkindustrin fungerar nar alla kor ar heliga. Jag menar, ett land som gillar mjolkprodukter mer an vad jag gor maste ju ha ett system.

Hej sa lange.

2 kommentarer:

Wilda sa...

Hej Malin!!! Va härligt att få följa ditt äventyr. Jag är inte ett dugg avis. Själv är jag ute på mitt egna äventyr, Järna! I Järna finns en liten liten gata med en ICA och ett konditori. Det är allt. Ångesten kryper långsamt på, men det gör inget för jag åker bil och tar mig enkelt härifrån ;))
Hör av dig när du kommer hem. Ska då omfånga dig med en kram eller förresten 2 <3

Malin sa...

Hej baby! Jag kommer hem om exakt tre veckor och da ska vi kramas! vad gor du i Jarna? Kram