onsdag 29 april 2009

Märkta bössor och bara händer

Tiggare på tunnelbanan är inte ovanligt. Att rikta blicken ut mot mörkret i tunnlarna när myntskrammelhänder sträcks fram mot oss har blivit norm. Imorse var det annat ljud i skällan. Tre stycken blonda småflickor gjorde sitt operation dagsverke genom att gå runt med en pengabössa i vagnen. Inga blickar ut i mörkret där inte, nej, det letades förbrilt i fickorna på resenärerna. Och flickorna möttes av idel leenden. Det är alltså stor skillnad på att be om växelslantar till sig själv och till någon annan. Skillnad på att vara elvaårig flicka och sargad man. Skillnad på märkta bössor och bara händer. Jag antar att den enda likheten är att det handlar om samma pengar och faktiskt om någon sorts välgörenhet i båda fallen. Jag blev illa berörd och jag skäms över mig själv, för visst tittar även jag ut i tunnlarna alldeles för ofta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

grejen är väl att "tiggarna" utnyttjasa v nån obskyr liga, sådanas ska man inte ge pengar till!

Anonym sa...

Jag har ytterst svårt att se att trasiga uteliggare skulle uttnyttjade av några mysko ligor. Jag vet att det försigår märkliga grejer med bilder på döva, halta barn i Lettland osv. Klart man blir misstänksam när man har sett samma bild fast i olika händer fem gånger. Men du, många gånger handlar det nog om andra saker och väldigt ofta om ignorans. /Malin

Anonym sa...

Jävligt Bra skrivet! Det finns hopp för dig :)