torsdag 21 januari 2010

Första veckan bland torra böcker

Jag tänkte mig att jag skulle byta sammanhang, men inser nu att jag bara har lagt på ett lager till. Jag trodde att jag skulle kunna smita lite, tillräckligt för att få tid över. Borde ju ha lärt mig. Lärt mig att det aldrigaldrig fungerar så. Misstänker att jag helt enkelt är dum i huvudet. Mina pågående högskolestudier är ett alldeles eget kapitel - jag är milt chockskakad efter en vecka av termer jag aldrig ens funderat över. Jag har också efter en vecka kommit fram till att jag är lite för rastlös, lite för verksam för att acceptera teorier som för mig känns förlegade. Jag irriterar mig på språket forskarna använder. Min texthjärna är inställd på läsbarhet, inte på kommunikation så insnärjd i konstiga formuleringar att budskapen och slutsatserna försvinner. Det roligaste hittills är gårdagens paneldebatt som för första gången tog ämnet bortom alla torra avhandlingar och böcker. Till det viktiga. Till verkligheten.

Inga kommentarer: