tisdag 19 januari 2010

Mörkret.

Jag tänker mig att jag har smutsvita converse på fötterna och min bästa vårjacka över axlarna. Jag tänker mig att jag överlevde kylan, slasket och isnätterna då snöstjärnorna dansade under gatlyktorna. Att jag överlevde och kom ut på andra sidan, att jag lurade ännu en vinter. Jag tänker mig att träden blir grönare undan för undan, att fåglarna börja kvittra vid fyra och gryningen färgar himlen ljus långt innan jag vaknar. Jag tänker mig att dagarna blir lättare om de blir lite längre. Det enda som är långt nu är det eviga mörkret och jag orkar inte med det längre. Jag tänker mig att det är vår, att jag väntar på bussen. Väntar och vänder ansiktet mot solen samtidigt som jag konstaterar att den värmer för första gången i år.

Sen minns jag att det är den 19 januari idag. Resten av matten är ganska enkel.

Inga kommentarer: