torsdag 16 december 2010

Björnfittorna

Ni vet stora håriga pälsmössor i äkta russian goes luberjack i stil, dessa mössor har ett smickrande smeknamn - Björnfittor. Vi säljer dem på mitt jobb, vi för dem kanske inte under just det namnet, men problemet är att ingen riktigt vet vad de heter och detta vållar en del problem. Inte för mig som kan leva med namnet pälsmössa, utan för alla andra som ska beskriva vad de letar efter utan vara för grova i munnen. Jag har hört så många roliga varianter de senaste dagarna, folk har liksom fitta på tungan, men förmår sig inte säga det. Det blir "Har ni björnmössor?" eller "Har ni sånna där..ehhh...björnfi...ehh..grejer?" - jag lovar att stämningen blir härligt tryckt och djävulen på min axel klappar händerna och myser och tycker fram med det, fram med det! I min värld är fitta inget fult ord. Det är ett bra ord, något skevt använt, men fortfarande ett bra ord. Ingen svordom eller skällsord som folk har fått för sig. Fast det är ju en märklig sak att kalla en mössa förstås. Och angående hur björnarna ser ut i underlivet tänker jag inte spekulera i, men en vild gissning är att det inte så likt en lurvig pälsmössa. Så man kan ju fråga sig vilken lustigkurre som hittade på mössornas smeknamn, när ingen ändå riktigt vågar säga det.

Inga kommentarer: