torsdag 11 december 2008

En Luciafascists bekännelser

Jag hatar julen. Det finns dock några saker jag gillar med den. Glögg och Lucia. Saken är den att jag är en Luciafascist av stora mått mätt och är därmed minst sagt konservativ när det gäller hur det ska genomföras. Det ska vara ett traditionellt Luciatåg. En Lucia, levande ljus, gärna röda band och lingonkransar(jag hatar glitter mer än julen). Det ska vara stämsång, inga fåniga verser och helst inga tomtar heller. Om det är så, så tycker jag det är jättefint. Problemet är ju att det nästan aldrig är så. Oftast är det sjukt amatörmässigt eller ännu värre, barn. Barn som petar näsan med sitt elektriska ljus. Barn som gör rörelser till tipptapp osv. Jag vet, det låter helt hemskt, men jag står inte ut! Jag filar redan nu på ursäkter för att slippa följa med till dagis och titta på mina framtida barns eventuella Luciatåg. I värsta fall skulle det kunna sluta med att jag drillar dem så hårt att de får ett fullständigt skruvat förhållande till Lucia.
På lördag är det dags och jag vill så gärna se ett Luciatåg, men jag har inte riktigt råd att pröjsa 300 kronor för det. Tänkte att den enklaste lösningen var att uppsöka en kyrka, men det är tydligen de som har betaltågen. Detta måste lösas.

Inga kommentarer: