tisdag 1 juni 2010

Förbannad på Facebook-aktivismen

Det finns en del saker som irriterar mig mer än andra. Påtvingat tyckande och politisk korrekthet i show off-syfte är sådana saker. Som det här att man nu ska delta i en aktion för Ship To Gaza genom att byta ut sin profilbild på Facebook och på så sätt visa sitt stöd. Det är ungefär lika dumt som när vi uppmanades bära röda tröjor för att visa munkarna i Burma vårt engemang. Jag tror det krävs betydligt större handlingar och lite mer konkret aktivism för att skapa förändring. Jag tror helt enkelt inte att vare sig bilder eller tröjor gör någon skillnad i slutändan. Det blir också väldigt dubbelt med en så politiskt laddad profilbild samtidigt din wall visar din senaste aktivitet. Du har gjort "vilken bajskorv är jag-testet", du ska attenda på "Supa is the law när skolan slutar", du har fått fyra nya vänner och din status berättar att du äter jättegoda apelsiner i solen. För bara ett par veckor sen bytte folk ut sin profilbild till ett foto på sin bästa lookalike-kändis och veckan innan skrev flickor ut färgen på sina underkläder. Om ett par dagar kommer nästa grej, säkert i stil byt profilbild till en på din stortå för att protestera mot eventuellt sommarregn. Förlåt mig, men jag har svårt att ta Facebook-aktivismen på allvar så länge som den stannar vid profilbilder och inte leder till att exempelvis viktiga organisationer (som faktiskt gör skillnad) får tusentals nya medlemmar och kanske en extra miljon på nyttokontot.

Inga kommentarer: