fredag 26 november 2010

Mjölkäventyret

Mitti allt sorgligt med kattdöden så lyckades min temjölk ta slut. Jag svor åt att jag inte hade tänkt tanken mjölk på Tempo några timmar tidigare. Som tur är har jag världens bästa kiosk i grannhuset så jag traskade dit, men ve och fasa - mjölken var slut även där! Folk hade tydligen hamstrat mjölk och nu hela mjölklagret var slut. Hur ska jag nu kunna dricka te undrade jag och jag måste låtit desperat för då sa den snälla kioskägaren att jag om jag inte var en kinkig person fick jag gärna ta kioskens kaffemjölk. Precis nyöppnad lovade han att den skulle vara också. Så himla snällt och sådär snälla är de alltid i den där kiosken. Jag blev jätteglad och tackade hur mycket som helst och sen bar jag försiktigt det skvalpande mjölkpaketet över tröskeln, ut i snön, över torget, in i hissen och ner i mitt te. Det är fint när människor är vänliga bara sådär, det ger mig hopp.

1 kommentar:

B sa...

Som min favoritförfattare som jag mötte i somras sa: "Bär din mjölk som den sista droppen vatten." Nä, han är inte min favoritförfattare och han sa aldrig det där. Men jag mötte honom på en Staoil-mack i alla fall.