måndag 4 oktober 2010

Jag älskar inte hösten

Till alla er som älskar hösten vill jag säga grattis - den blir säkert väldigt lång, men kom inte och berätta för mig hur härliga de gula löven är eller hur mysigt det är att tända ljus i tid och otid. Jag tycker löv gör sig bäst alldeles ljusgröna på träd i maj och vad är stearinljus mot solvärme i ansiktet på busshållplatsen? Ni som griper efter det sista halmstråt och tror att varma höstkläder är ett trumfkort kan aldrig ha gått hem en sommarnatt i bara klänning och kofta. Älska ni hösten om ni vill, men jag gör det inte. Jag kan inte. Vetskapen om att varje dag blir lite kortare, att mörkret snart är en svart grotta som vi ska leva och stå ut i månader innan ljuset kommer tillbaka och till sist känslan av att läcka energi, allt det tynger ner mig. Nu är det höst på riktigt och jag vill fly November.

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen. Mjau.