torsdag 7 oktober 2010

Tvätta bland tanter

Idag blev stora tvättdagen. För första gången någonsin får jag hänga i en tvätthall, jag är alltså inte van att tvätta tillsammans med andra människor. Jag brukar inte bry mig så mycket om vare sig tvättråd eller att färgsortera, det mesta jag äger är ändå svart. Nu hade jag den goda smaken att blanda ljusa och mörka underkläder, jag kände att tanternas blickar i ryggen, de tyckte nog att jag var en förtappad själ. Jag gick därifrån och skämdes under min alldeles för långa lugg, men jag får leva med skammen, för så jävla kul är det ju inte att tvätta att jag bokar på två extra timmar bara för att göra tanterna nöjda. Det roligaste av allt är att jag hade MVG i hemkunskap hela högstadiet. Tanterna skulle bara veta att jag nästan aldrig stryker. HA.

Tillägg: en stund senare i tvättstugan lovade en tant att vakta min tvätt om jag var rädd att den skulle bli snodd. Hon skulle ändå mangla alla sina lakan. Jag sa tack och stoppade mina sängkläder i tumlaren. Jag har nog aldrig känt mig så ofostrad och sunkig som just då.

Inga kommentarer: