måndag 29 mars 2010

Bekräftelsen

Ikväll slog det mig. Jag hade minst 4 MSN-fönster öppna samtidigt, alla samtal handlade om samma sak. Om relationer. I olika former. Om hur krångliga vi gör våra förhållanden till varandra. Då kom insikten. Ett såhär är det. Glödlampan. Ni vet. Överallt i tusen trådar, hela tiden frågar folk sina vänner om råd, om bekräftelse på bekräftelsen, om upplysning. Kanske blir vi klokare av det, kanske blir förvirringen total, men det är fortfarande samma frågor som blinkar på våra skärmar.
Vad tror du att hon känner? Reagerar jag normalt? Vad menar han? Varför gör hon så här? Hur tänkte han nu? Vad tror du det här betyder? Resten av frågorna finns mellan raderna, i andemeningen undrar vi; Gillar han/hon mig? Går det att tycka om mig? Duger jag?

Överallt i tusen trassliga trådar plågas vi av våra jävla nerver och vår inte så konstruktiva oro. Vårt bekräftelsebehov/ångest äter oss inifrån och gnager svarta hål i våra magar. Bevisen på det hittar vi såväl i era hjärnor som i mina öppna MSN-fönster.

1 kommentar:

Maria sa...

så sant så sant!