torsdag 13 januari 2011

Fuskbyggarna

Nedan hittar ni två varianter på en bild som jag inte kan hålla mig för skratt när jag ser, har försökt, men det går bara inte. Några som däremot håller sig för skratt är herrarna på bilderna. De är faktiskt så allvarliga att den grå himlen bakom dem inte ens vågar släppa sitt regn. Martin Timnell och Lennart Ekdahl poserar och deras korsade armar signalerar "kom inte här och kom". De ger mig samma känsla som förbudsskyltar med skällande hundar utanför inhängnade industriområden. Som om det inte vore nog med det så är också hela bilden belagd med ett grått filter. Grått ogenomträngligt allvar. Se upp alla fuskbyggare för här ska det utredas, dolda kameror ska riggas i väskor och rättvisa ska slutligen skipas. Timnell agerar förtroendegivande byggmästare, han suckar tungt, torkar tårar och fixar badrum som blivit utan fuktspärrar allt medan Ekdahl gör ett hästjobb som grävande journalist. Han ställer folk mot väggen. Ordentligt. Han är byggprogrammens motsvarighet till Janne Josefsson. Det hela skulle säkert vara ett mycket bra programkoncept - om det inte vore för bilderna som är så seriösa att inte någon rimligen kan ta dem eller programmet på allvar. Låt mig citera affischen "Jakten fortsätter. Jobbet är inte klart..."

Att ta bilder i en rullande rulltrappa naggar kvalitén lite i kanterna. Jag vet.

Inga kommentarer: