onsdag 28 januari 2009

Kreativitet=hjärnkaos?

Alla utbildningar handlar ju på något sätt om att tänka eller lära sig tänka. Att lära sig verktygen man behöver för sitt blivande yrke. Oavsett om det handlar om att lära sig räkna ut rätt mängd medecin, snickra vinkelrätt eller att leda projekt. Om ens yrke handlar om kreativitet och idéförlossningar så måste man lära sig att släppa loss hjärnan, men också om att inte låta hjärnan gå bärsärkargång för länge. Jag har upptäckt något lustigt, varje gång som jag får ett kreativt uppdrag i min händer blir det först helt tomt i min skalle. Tomheten håller i sig en stund sen börjar det ticka och det tickar på, jag skriver på kvitton och lappar (ni skulle se hur min plånbok ser ut ibland). Jag är skitskraj att missa snilleblixtar. Det här hände senast idag. Först tomt, sen idékaos och jag sätter 500 kronor på att tickandet kommer accelerera lagom tills jag ska sova. 95% eller mer av det här är inte bra idéer. Puh. Så det jag måste lära mig härnäst är alltså att stänga av huvudet innan läggdags.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är ju inte alla ideér som är bra.

Men på nåt vis tror jag det är bättre att göra en dålig idé än att aldrig göra något alls. Eller - jag är fullständigt övertygad om det.

Trial and error.. Trial and error.. That is the way to learn! Och skita i alla wiseguys därute.

Anonym sa...

Anonyme mannen..