tisdag 16 februari 2010

Avokadosäsongen och Avokadoteorin

Avokadosäsongen är här. Det har inte något att göra med avokadoteorin som Caroline och jag brukar prata om, den som går ut på att vi jämför karlar med avokadosar. Den diskussionen handlar om att hitta en fin och god avokado och hur svårt det kan vara. Man tror att man har fått med sin ett perfekt exemplar av frukten hem i matkassen. Väl hemma inser man att den är oätbar för att den är så hård att den inte lossnar från skalet, alternativt inser man har den skött föruttnelseprocessen alldeles själv under sitt pansar när man skär upp den. Faktum är att det är en hel vetenskap att hitta en lagom mogen avokado. En viktig del av teorin säger också att man redan från början kan döma ut killar som inte gillar avokadosar, för det kommer liksom ändå aldrig att funka i längden.
Hursomhelst, det där har inget med avokadosäsongen att göra. Under den nästan trillar de bruna frukterna från himlen och affärerna säljer ut dem med argument som köp 5 st för 10 kronor. Resultatet av dessa extrapriser är att jag handlar på mig väldigt många, vi kan kalla det hamstra om ni vill. Alldeles nyss trillade en bortglömd brun frukt ut ur min handväska. Det var då jag kände att det här börjar gå lite för långt. Avokadoförbud nästa om det forsätter så här.

Inga kommentarer: