fredag 7 maj 2010

Nagellack och Mindfulness

Det där med att inte tänka och bara vara i det exakta nuet är ju en av mina stora fascinationer. Flummigt? Yes man, men grejen är att det är en bra sak att kunna när man som jag har en hjärna som ganska lätt kokar över. Under den här våren har jag därför försökt mig på Mindfulness. Det finns många sätt att öva detta på och idag gav jag mig freestyla lite. Således målade jag naglarna, helt enligt en mindfulnessmodell som går ut på att göra något vardagligt, men verkligen uppleva det. Jag började med att väga nagellacksflaskan i handen, grundligt undersöka den, titta på färgen, sakta, sakta skruva av korken och dra in kemikalielukten i näsan, känna penseln mot naglarna. När tankarna kom konstaterade jag att det var den tanken och sen låta den gå. Grejen var att jag lyckades riktigt bra idag - jag kunde verkligen vara i ögonblicken. Eller ja, ända tills jag började tänka på att jag satt på golvet och sniffade på nagellack för att uppleva nuet, då rasade magin ihop lite. Igår sa Caroline att jag är som en Loe-karaktär, efter ikväll (och efter pannlampsutflykten i söndags) förstår jag precis vad hon menar.

Inga kommentarer: