söndag 23 maj 2010

Turister och ålderdomen

Om en vecka blir fyller jag år och min släkt undrar vad jag önskar mig. Mina önskningar skulle kunna lura vem som helst att jag är på väg in på hemmet. Eller vad sägs om detta: en garderob, ett perstorpsbord med virrvarr-skiva, en ljusgrön karamellskål från Ittala och en bankbräda. Jag tycker bankbrädan väger upp det hela fint, den vittnar om min trots allt, ringa ålder (eller att jag har gått i barndom?).

Jag har jobbat hela helgen och turistsäsongen har börjat. Det betyder bland annat gud nåde den som inte pratar ryska. En del personer verkar uppriktigt förvånade över att vi inte förstår, inte ens om de säger samma sak några gånger till, fast lite högre för var gång. Jag tycker ändå det är ganska roligt, eftersom båda parter ungefär samtidigt förmodligen tänker "Vad är det dom inte förstår?".

Inga kommentarer: